PERKONGSIAN INI DIAMBIL DARI http://sediakawin.blogspot.com/
Definisi
Perkahwinan menurut bahasa ialah berkumpul atau himpun. Perkahwinan menurut istilah Fiqh pula ialah suatu ikatan yang berlaku melalui akad yang menggunakan perkataan kahwin antara
pasangan lelaki dan pasangan perempuan bagi mengharuskan pergaulan
diantara mereka dan menghalalkan persetubuhan yang diharamkan diantara
mereka sebelumnya.
Dalam konteks lain, akad perkahwinan juga ialah suatu proses ikatan yang kukuh diantara lelaki dengan perempuan yang sah kahwin melalui akad perkahwinan untuk hidup bersama dan membolehkan perkara yang tidak halal sebelumnya diantara mereka. Akad perkahwinan juga
ialah ikatan perjanjian antara pasangan suami isteri untuk memikul
tanggungjawab dalam institusi keluarga dengan mempunyai beberapa rukun
dan syarat tertentu.
Rukun Nikah
Perkahwinan mempunyai rukun tertentu iaitu:
1. Lelaki bakal suami
2. Perempuan bakal isteri
3. Wali
4. Dua orang saksi
5. Ijab dan qabul
Pengantin
Pengantin ialah pasangan lelaki dan wanita yang ingin melangsungkan akad perkahwinan. Antara syarat bagi pengantin lelaki dan perempuan yang ingin melangsungkan perkahwinan ialah:
Syarat pengantin lelaki
Syarat pengantin lelaki adalah seperti berikut:
1. Pengantin lelaki yang ingin melangsungkan perkahwinan mestilah tidak di dalam mengerjakan ihram.
2. Perkahwinan diadakan dengan pilihannya sendiri.
3. Bukan muhrim kepada pengantin perempuan.
4. Lelaki yang belum mempunyai 4 orang isteri.
5. Mengetahui bakal wali dan isteri.
6. Jelas sebagai seorang lelaki.
Syarat Pengantin Perempuan
Antara syarat bakal pengantin perempuan ialah:
1. Pengantin perempuan tidak di dalam mengerjakan ihram.
2. Bukan isteri pada mana-mana lelaki.
3. Tidak dalam penantian ‘iddah.
4. Beragama Islam atau Ahli Kitab yang asli.
5. Perkahwinan adalah dengan kerelaan sendiri bagi gadis masih dara.
6. Jelas dan pasti sebagai seorang wanita.
7. Pengantin perempuan sudah ditentukan.
Wali
Wali ialah ahli keluaga lelaki yang hampir dengan pengantin perempuan.Wali adalah amat penting dalam satu akad perkahwinan, tanpa wali, perkahwinan itu tidak sah. Islam mensyatiatkan wali dalam akad perkahwinan kerana perempuan adalah golongan lemah dan mesti ada pengawasan oleh mereka yang bertanggungjawab terhadapnya.
Secara umumnya wali dapat dibahagikan kepada 2 jenis:
1. Wali mujbir. Iaitu bapa atau datuk daripada sebelah bapa hingga ke atas kepada seseorang gadis.
2. Wali bukan mujbir. Iaitu wali-wali selain daripada bapa dan datuk atau semua wali bagi janda.
Wali mujbir boleh mengahwinkan anak
perempuannya yang masih dara, baik yang sudah cukup umur atau belum
cukup umur tapa perlu meminta izin gadis tersebut. Walaupun begitu, perkahwinan yang dilangsungkan itu mestilah juga dengan syarat tertentu, iaitu:
1. Tidak ada permusuhan antara wali mujbir dengan gadis.
2. Gadis dengan lelaki yang akan dinikahinya juga tidak ada permusuhan.
3. Lelaki yang akan dinikahkan dengan perempuan itu ada kufu.
4. Pengantin lelaki sanggup membayar mas kahwin kepada gadis yang akan dikahwin.
Walau bagaimanapun bagi seorang gadis, wali mujbir adalah
disunatkan supaya meminta izin dan persetujuan daripada gadis terlebih
dahulu. Antara tanda yang menunjukkan gadis telah bersetuju sudah
memadai dengan diam atau dia tersenyum. Sekiranya wali tersebut bukan
wali mujbir, wali mestilah meminta izin terlebih dahulu daripada gadis.
Mana-mana perempuan yang sudah berkahwin atau janda, walinya samada mujbir atau bukan mujbir mestilah meminta izin daripadanya terlebih dahulu. Tanda keizinan seorang janda mestilah dengan kata-kata dan persetujuannya.
No comments:
Post a Comment